Hosszú évek óta gondot jelent, hogy sokkal több érdekes könyv kerül a látóterembe, mint amennyit ténylegesen el tudok olvasni, így a könyves kívánság- és várólistám egyre csak gyarapodik. Ezt a helyzetet időnként súlyosbítja az, amikor hirtelen jött ötlettől vezérelve, előre be nem tervezett olvasmányoknak esek neki. Ilyen "hirtelen felindulásból elkövetett olvasás áldozata" lett Robert B. Cialdini Hatás - A befolyásolás pszichológiája c. könyve is. A közelmúltban bukkantam rá ismerősöm kötetei közt, és a sokat sejtető cím csábításának engedve (a témáját illetően ennek azért megvan a maga diszkrét bája) kölcsönkértem tőle.
A szerző szociálpszichológus, az egyéni és társadalmi befolyásolási mechanizmusokról írott, alapvetően nagyközönségnek szóló munkája az elmúlt években világszerte bestseller lett. Hét átfogó fejezetben fejti ki azokat a praktikákat, amelyek segítségével (egyenként vagy összehangolva) hatással lehetünk környezetünkre. Vagy éppen amelyekkel mások akarnak befolyásolni bennünket.
Nem egyszerű a helyzet, mert annak ellenére nem vagyok elragadtatva ettől a könyvtől, hogy a nettó kritikai szempontokat figyelembe véve tulajdonképpen minden a helyén és a megfelelő arányban van benne. Azt adja, amit a fülszövegben és az előszóban ígér; az alapos szerkesztői munkát dicséri, hogy jól strukturált fejezetei vannak; szakirodalmi hivatkozásokkal sűrűn ellátott alapos mű; miközben a laikus olvasó számára is közérthető szövege van, amelyet gyakran egészít ki egy-egy humoros magyarázó ábra.
Két, alapvetően személyes oka van annak, amiért mégsem nyerte el a tetszésemet. Egyrészről abban bíztam, hogy lesz szó benne a szűkebb szakterületemről, a közélet világáról: a politikai marketingről, a választók befolyásolásának technikáiról, szavazatszerző és közvéleményt formáló mechanizmusokról. Mindennek nyoma sem volt a könyvben. Egyedül Obama kapcsán írt fél oldalt a sztárok politikai szerepvállalásáról kampányok idején, de hát ez édes kevés a téma könyvtárnyi szakirodalmához képest.
Másrészről - bocsánat a szerénytelenségért - túl sok újdonságot számomra nem tartalmazott a könyv. Mint mindenkinek, nekem is vannak bizonyos korlátaim, és ha a mozgásteremet egy-egy aktuális élethelyzetben bővíteni akarom, akkor hatnom kell a körülöttem levő emberekre. Ahhoz hogy érvényesítsem az érdekeimet, nincs mese, szintén befolyást kell gyakorolnom a környezetemre. Az egy más kérdés, hogy ennek a technikáit a legtöbbször ösztönösen, és nem tudatosan alkalmazom, de többé-kevésbé nap mint nap élek vele az emberi kapcsolataimban. (Erről a jelenségről bővebben Eric Berne írt szintén világhírűvé vált pszichológiai könyvében, az Emberi játszmákban.) A Hatás jól összegzi és rendszerezi ezeket a technikákat, de túl sok újdonsággal igazából nem szolgál.
Mindez persze nem jelenti azt, hogy másoknak ne lehetne érdekes. Több olyan hasznos információ van ugyanis benne, amely rávilágít azokra a kereskedelmi, értékesítési praktikákra, amelyekkel ügyfélként csőbe húzhatnak bennünket, így nem árt tisztában lenni ezekkel mielőtt betérünk mondjuk egy autókereskedésbe. Jó könyv ez, bár tartok tőle, hogy pusztán az elolvasása nem sok ember életében hoz gyökeres változás: a befolyásolási technikák tudatos használata - vagy ezek elhárítása - következetes és sok-sok gyakorlást igényel ahhoz, hogy érdemi eredményei legyenek. Ez esetben az elmélet ismerete sajnos kevés.